Harmonies poétiques et religieuses
DISKOGRAPHIE MICHAEL KORSTICK
Liszt
„Die kompromisslose Suche im Text und am Instrument nach der eigenen, nach der rechten Lösung führt auch in dieser Einspielung Korsticks zu so noch nicht gehörten, mitunter überraschenden, aber stets überzeugenden Ergebnissen – denn Michael Korstick verfügt nicht nur über das intellektuelle Vermögen, sondern auch über alle künstlerischen Möglichkeiten, diesem einen – seinen – meisterhaften Ausdruck zu geben. Schon das delirierende Schwanken der Invocation (Nr. 1) zwischen triumphaler Heilsgewissheit und existenzieller Verzweiflung, zwischen demutsvoller Selbsterniedrigung und kraftmeierischer Selbstgewissheit ist ein Meisterstück. Man muss Korsticks Lesart dieses Exponenten romantischer Klavierliteratur gleichermaßen als eine Neu- und Wiederentdeckung feiern. Ein Meilenstein.“
Deutsche Liszt-Gesellschaft
„From the outset, the high-flown rhetoric and dense textures of ‘Invocation’ are delivered with grace and conviction. The less elaborate pieces, the ‘Ave Maria’, ‘Pater noster’ and ‘Hymne de l’enfant à son réveil’, all derived from Liszt’s own choral settings, are models of simplicity and directness. The two highly personal pieces that conclude the cycle, ‘Andante lagrimoso’ and ‘Cantique d’amour’, for all their wealth of detail, are strikingly sincere.
But it is in the grandes machines, the three big extended works that form the backbone of the Harmonies, that Korstick is at his most impressive. ‘Bénédiction de Dieu dans la solitude’ is spacious, questing yet disarmingly intimate. ‘Pensée des morts’, the earliest of the set and, in many ways, the most harmonically and rhythmically daring, emerges with the naturalness of speech. The most familiar and abused of the set, ‘Funèrailles’, Liszt’s monument to the so-called Martyrs of Arad executed at the end of the Hungarian Revolution, profits most from being heard in context. In this mighty funeral march, Korstick evokes the great spectacles of public mourning that we know from 19th-century photographs and written accounts. After that, the rolling, organ-like textures of the ‘Miserere d’après Palestrina’ come as the inevitable and only possible answer.“
Gramophone